VW T2 kopen? Waar let je op?

14 Mei

Als de lente begint te kriebelen neemt ook het aantal mensen toe dat voor het komende seizoen op zoek gaat naar een Volkswagen T2. Wie nu nog een T2 koopt heeft geld, is handig of gek. Of alle drie.  Mocht je toch echt graag een klassieke VW T2 willen aanschaffen, waar moet je dan op letten en welke fouten moet je niet maken?

Hoe staat de bus op z'n poten? Wat is de eerste indruk?

Hoe staat de bus op z’n poten? Wat is de eerste indruk?

Allereerst. Je weet niet hoeveel bedrijven een fortuin verdienen aan Klassieke Volkswagens, Kevers en bussen. Bussen en kevers zijn bonanza.

Denk niet dat  het wel snor zit als je jouw bus bij een echte ‘specialist’ koopt. Ook daar kan je met open ogen belazerd worden. Lees je daarom goed in, bereid je voor, praat met eigenaren en bekijk veel exemplaren. Ook bij particulieren kun je een mooie bus scoren.

Schakelt de bak soepel en functioneert de handrem nog goed? Deze handrem moet eigenlijk te ver aangetrokken worden. Dat is echter al acht jaar het geval. Hij voldoet nog goed.

Schakelt de bak soepel en functioneert de handrem nog goed? Deze handrem moet eigenlijk te ver aangetrokken worden. Dat is echter al acht jaar het geval. Hij voldoet nog goed.

Eerste indruk
Ok. Je bent die bus op het spoor gekomen. Op papier ziet alles er goed uit. Misschien wel te mooi om waar te zijn. Echt een kans om niet te laten schieten. Gewoon gaan kijken.

Hoe ziet de bus eruit? Hoe staat hij op z’n poten? Vallen er bijzondere dingen op? Wat weet de eigenaar van het voertuig? Hoelang heeft hij hem al of probeert hij hem z.s.m. door te verkopen omdat hij een ‘kat in de zak’ gekocht heeft?

Geschiedenis
Is er iets bekend van de onderhoudsgeschiedenis? Is er een taxatierapport? Kijk daar kritisch naar. Als er in het rapport staat: ‘Staat motor, versnellingsbak: goed,’ betekent niet dat dat ook zo is. Een taxateur kijkt naar de buitenkant en heeft waarschijnlijk helemaal niet met de bus gereden.

Check op roest onder de vloermatten. Roestspikkels? Kans op vocht in het interieur. Dat was inderdaad het geval maar dat is nu verholpen. Deze plekjes zijn afgedekt met fertan.

Check op roest onder de vloermatten. Vloerplaat doorgerot?Roestspikkels? Kans op vocht in het interieur. Dat was inderdaad het geval maar dat is nu verholpen. Deze plekjes zijn afgedekt met Fertan.

Is de motor- en de versnellingsbak gereviseerd? Mooi. Hoe lang is dat geleden? Waar is dat gedaan, zijn daar rekeningen van en wat is er dan vervangen?

Hou je hoofd koel
Maakt de bus en de eigenaar een goede indruk? Is de eigenaar bereid je te helpen, mag je alles in het werkstellen om te kijken of het een goede bus is, proefrijden of wil hij er gewoon snel vanaf.

Laat je niet onder druk zetten met een opmerking als: ‘Ik verkoop hem toch wel,’ ‘Ik heb al veel kijkers gehad,’ of ‘Jongen, het is een goede bus, als jij hem niet koopt hou ik hem zelf.’

Hou  je hoofd koel en je emoties in toom. Ook een VW T2 is uiteindelijk een stuk ijzer. Geloof mij. Een slechte T2 kan je je bankrekening en je huwelijk kosten!

Carrosserie
De grootste kosten heb ik gehad aan het in orde krijgen en houden van de carrosserie. Een klassieke VW bus heeft een hoog aaibaar gehalte, het blijven rotdingen die niet gemaakt zijn om 40 jaar lang mee te gaan. Ze kunnen als gekken roesten.

Bekijk de aanhechtingspunten van van de gordels. Die waren rot. Had gevaarlijke situaties op kunnen leveren.  Ze zijn gerepareerd.

Bekijk de aanhechtingspunten van de gordels. Die waren bij mij rot. Had gevaarlijke situaties op kunnen leveren. Ze zijn gerepareerd.

Loop daarom om de bus. Waar zitten de plekjes? Zit er roest op en in de naad onder de dakgoot? Zitten er rotte plekken op de dorpels, spatboorden en in de achterbochten? Oei. Dat kunnen kostbare reparaties en als je handig bent, een lastige en tijdrovende klus opleveren.

Persoonlijk zou ik een bus met rotte plekken op ‘de bekende plaatsen’ laten staan. Je weet immers nooit wat voor ellende er nog meer achter vandaan komt. Ook bij de VW T2 geldt:  ‘Buy the best money can buy.’

Is de onderkant hard? Probeer ook een indruk te krijgen van de status van de bodem onder de tectiel

Is de onderkant hard? Probeer ook een indruk te krijgen van de status van de bodem onder het tectiel

Lak
Verder, is de bus overgespoten, is er aan gelast? Zo ja, waar, door wie, hoe is dat gegaan en hoe lang is dat geleden? Zijn daar foto’s van? Is de bus helemaal gestript? Of geresprayed? Wat is er vervangen, hoe lang is dat geleden en wat staat daarvan op papier?

Hoe mooi is het lakwerk? Zie je bobbeltjes, een sinasappelhuid, pitjes, druipers en zakkers? Kijk eens naar de naad achter de achter spatboorden. Loopt die mooi strak door of is die door een dikke laag plamuur getrokken? Hoe dik zit de lak op het metaal en hoe hard is het materiaal? Klop daarom op de diverse carrosseriedelen.

Wat is de toestand van de rubbers? Onder uitgedroogde en lekkende rubbers kan het flink roesten.

Wat is de toestand van de rubbers? Onder uitgedroogde en lekkende rubbers kan het flink roesten.

Rubbers
Wat is de staat van de rubbers? Zijn die uitgedroogd of mooi soepel? Kun je iets van de rubbers oplichten met je nagel? Is het daaronder ook schoon of zie je roestbobbels? Het lassen en vervangen van raamstijlen is een kostbare reparatie.

Brug
Zet de bus op de brug. Hoe hard is de onderkant? Tik met een sleutel of schroevendraaier op de balken en probeer onder eventueel aanwezige tectiel te kijken. De linker zijdorpel was bij mijn bus aan de binnenkant met zwarte raamkit en tectiel afgesmeerd. Niets van te zien. Had ik daar met een schroevendraaier tegen aangedrukt dan had ik gemerkt dat de dorpel helemaal rot was.

Check de achterbochten aan de buiten- en binnenkant. Ze roesten vaak. Of zijn ze al vervangen?

Check de achterbochten aan de buiten- en binnenkant. Ze roesten vaak en reparatie is kostbaar. Of zijn ze al vervangen?

Kijk naar de dorpels, de bodemplaat, de assen, de binnenkant van de achterbochten en de accubakken. Die laatste zijn of vaak rot of al vervangen.

Bij mijn bus was er aan de onderkant van de accubakken niets te zien, toch waren ze daar waar ze tegen de carrosserie gemonteerd zaten, verrot. Kijk dus goed of je toch geen sporen van roest ziet.

CIMG2560

Zijn de dorpels hard? Kijk goed naar zowel de buiten als binnenkant.

Motor en versnellingsbak
Als de bus toch op de brug staat kun je meteen zien of er lekkage is of sporen van lekkage zijn.

Controleer de assen, ashoezen en het koppelingsmechanisme van de versnellingsbak.

Stinkende kachel
Kijk ook naar de staat van de kachelpotten en de verwarmingskleppen. Zijn die in goede staat, recent vervangen of in verre staat van ontbinding? Als dat laatste het geval is krijg je snel hele hoge kosten en loop je het risico op uitlaatgassen in het interieur. Ongezond en onaangenaam.

Controleer of de kachel werkt. Trek de schuiven heen en weer en kijk of er warme lucht uit de roosters komt en of de luchtstroom zich laat leiden van de bovenkant van het dashboard naar het voetengedeelte. Komt er voortdurend warme lucht uit de roosters ook als de schuif dicht is? Ruik je uitlaatgassen(Je ruikt overigens altijd wel iets)? Dan sluiten de kleppen niet goed, zijn de verwarmingspotten kapot of zitten de kabels vastgeroest.

Voor het vervangen van de kachelpotten moet de motor gedemonteerd worden. Een kostbare klus. De kachelpotten van mijn Amerikaanse tweeliter injectie kostten per stuk 350 euro!

Zit er roest in en in de naad onder de dakgoot?

Zit er roest in en in de naad onder de dakgoot?

Starten rijden
Tijd om te starten en te rijden. Hoe klinkt de motor? Loopt hij netjes of onregelmatig? Komt er bij het gas geven en doorschakelen blauwe rook uit de uitlaat? Dan verbruikt hij olie en zijn waarschijnlijk de zuigerringen of bussen versleten.

Een VW T2 schakelt niet als een moderne auto maar zijn de versnelling makkelijk te vinden of krijg je de pook niet goed in de versnelling? Hoor je bijgeluiden tijdens het optrekken? Schraperige geluiden of bij het optrekken in z’n één een: ‘grrrrrrr.’ Dan zijn de lagers van de bak of de synchromeshringen versleten.

Je kunt mogelijk nog jaren doorrijden met een versleten bak maar het kan ook zo ineens afgelopen zijn. Dan is het tijd voor een bakrevisie.

Let op roest rond de spatboorden.

Let op roest rond de spatboorden.

Check, check en check
Check de handrem. Als je de handrem te ver moet uittrekken om hem vast te zetten, is hij aan het eind van zijn levensduur. Ook daarvoor geldt, het kan zijn dat je er nog jaren mee kan rijden.

Check de koppeling. Grijpt hij mooi aan? Ze de handrem vast, zet de versnelling in z’n twee en laat de koppeling opkomen. Als de motor niet afslaat en de bus met slepende koppeling toch gaat rijden is de koppeling versleten.

Ook het vervangen van de koppeling is kostbaar. Niet de koppelingsplaat maar voor de montage moet de bak en de motor eruit.

Op voorspatboorden en de randen onder de voor deuren zit vaak roest.

Op voorspatboorden en de randen onder de voor deuren zit vaak roest.

Slot
Ik kan me voorstellen dat er nog veel meer punten zijn om op te letten. Dit zijn zomaar een paar voorbeelden.

Een bus waar ‘wat mee mis is’ kan weldegelijk jaren plezier opleveren. Met sommige minpunten valt prima te leven, een perfecte bus is een zeldzaamheid en dus duur. Het is een afweging en een keuze om sommige punten voor lief te nemen en op een goed moment onder handen te nemen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: